Eksegeesi vai hermeneutiikka?

Keskusteluissa naisen asemasta seurakunnassa näkyy menevän sekaisin eksegeesi (ja eksegetiikka) ja hermeneutiikka. Usein eksegeesi näyttää menevän eisegeesiksi.

Vaikka eksegeesiä ja hermeneutiikkaa käytetäänkin synonyymeinä tarkoittamaan raamatuntulkintaa, niillä teologiassa on kuitenkin aivan selvä ero. Eksegeesi tarkoittaa objektiivistä tekstin merkityksen tutkimista. On selvitettävä mitä teksti tarkoitti alkuperäiselle kuulijakunnalleen. Kun siirrymme tutkimaan, mitä sama teksti merkitsee meille omassa kulttuuriympäristössämme, astumme jo hermeneutiikan puolelle.

Ns. perinteisen raamatuntulkinnan virhe on juuri tässä: ei edes haluta tutkia mitä teksti merkitsi alkuperäisessä kulttuuriympäristössään, vaan hypätään suoraan hermeneutiikkaan, ikään kuin esimerkiksi Efesolaiskirjekin olisi kirjoitettu eilen ja suoraan meille. Tässä jätetään Pyhän Hengen inspiroima, teksteihin sisältyvä kulttuuri- ja historiallinen tausta huomiotta. Eksegeesi on kokonaan siis sivuutettu, jolloin hermeneutiikkakin on osin ihmisen omaa tuotantoa. Sen sijaan, että Raamattua tutkittaisiin Hengen määrittelemässä viitekehyksessä, tutkitaankin sitä omassa viitekehyksessä. Näin viedään Raamatun teksteihin omia ajatuksia ja usein jopa väitetään, että näin Pyhä Henki sanoo. Kyseessä on kaikkein vähiten eksegeesi, se ei ole myöskään eksegeesiin perustuvaa hermeneutiikkaa, vaan eisegeesiä.

Esimerkiksi on väärin sanoa, että Pyhä Henki sanoo, minä en salli, että nainen opettaa, enkä että hän vallitsee miestään. Oikein on sanoa, että Pyhä Henki inspiroi Paavalin kirjoittamaan nuo sanat Timoteukselle noin kaksi tuhatta vuotta sitten. Sama Pyhä Henki inspiroi Paavalin myös kertomaan minkalaisesta tilanteesta tuolloin Efesossa (paikka käy ilmi kirjeestä), johon kirje tuli, oli kyse. Tällöin joudumme esimerkiksi pohtimaan, että tarkoittiko Paavali mahdollisti vain tiettyä henkilöä joka oli sortunut kirjeen mainitsemiin harhoihin, tai kenties laajemminkin tuolle ajalle tyypillisiin gnostilaisiin oppeihin. Tämä selitysmallihan auttaisi ymmärtämään ns. opetuskieltoa seuraavat jakeet, joissa korjattaisiin gnostilaisten omaksumaa virheellistä luomisen aikajärjestystä.

Ensiksi siis eeksegeesi, sitten vasta hermeneutiikka. Sitten heti laittamaan Jumalan sana käytäntöön sellaisena kuin se on kirjoitettu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti